We zijn er! - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van bartmarjafiene - WaarBenJij.nu We zijn er! - Reisverslag uit Sarapiquí, Costa Rica van bartmarjafiene - WaarBenJij.nu

We zijn er!

Door: Marja

11 Juni 2015 | Costa Rica, Sarapiquí

Week 1 zit er op. Wat een gevoel is dat zeg, om nu echt op weg te zijn! Bijna niet te bevatten.... Echt fantastisch!

Hoe was die week? Nou ongeveer zo:
Costa Rica: San José-Sarapiqui-Arenal.

Het vliegen ging super. Fiene kon slapen in een mini-bedje op de vlucht van Amsterdam naar Panama en tussendoor lekker eten en kruipen door het gangpad! Lekker lachen naar de stewardessen en de buren, helemaal top! Daarna nog een korte vlucht naar San José, Costa Rica. Bij aankomst snel naar een hotel vlak bij het vliegveld en tukken, want ondanks dat het hier pas 20 uur is, zijn we allemaal bekaf. (In Nederland is het dan 4 uur 's nachts) Die jetlag..... Ach die herstellen we later wel! En dus waren we (lees: met name Fiene) om 2.30 uur klaarwakker en supervrolijk! Daarom toen maar twee uurtjes boekjes gelezen en gespeeld. :-) Gelukkig daarna wel weer wat kunnen slapen en 's ochtends vroeg op. Rondje langs wat winkels en klein duikje in het hotel-zwembad, want daarna op naar de huurauto voor de eerste twee uur over de wegen door het prachtige landschap van Costa Rica! Onvoorstelbaar, het is zo groen en prachtig. We zitten in het regenseizoen, dus bijna iedere middag een grote of kleine plensbui, maar dan heb je wel een prachtige omgeving.

In Sarapiqui hebben we een relaxte plek gevonden om te acclimatiseren: in een stukje mini-jungle met het beste ontbijt ever; alles erop en er aan en vooral met veel vers en sappig, zoet fruit: Fiene is inmiddels fan van papaya, ananas, mango, watermeloen en... Uhh alles dus! :-) De tropische vogels werden gevoerd naast de ontbijtruimte, de kleindochter van de eigenaar bracht haar speelgoed naar Fiene en er hing een luiaard in de tuin. Wat wil je nog meer?

Daar een boottocht gedaan; dieren spotten! Fiene in haar eigen supersonische zwemvest, die ook dienst deed als kussen voor het ochtendtukkie... :-) De gids (zoon van eigenaar van guesthouse) en zijn vrouw hadden hun dochter van 2,5 voor de gezelligheid ook meegenomen. Heel geinig om mee te maken, dit soort dingen! Deze dagen ook de eerste wandelingen en activiteiten uitgeprobeerd, met Fiene in de draagzak. Ze doet het supergoed! Het is heel gezellig en als ze wil drinken/eten/slapen/kruipen laat ze wel van zich horen. Uitgeprobeerd hoe we een-soort-van verantwoord eten voor mini kunnen regelen in de Soda's (oftewel eetcafeetje), in ons beste Spaans..... Dat lukt nu vrij aardig, dus dat is mooi. En vooral, langzaam onze jetlag kwijtgeraakt!

Toen we wilden vertrekken naar de volgende stop (het plaatsje El Castillo, bij de vulkaan Arenal) was het na een rondleiding op een ananasplantage/groente/fruit/kruidentuin/viskwekerij (klinkt cheese, maar was ontzettend leuk) ineens later dan we hadden bedacht..... Hmmm, doorzetten en gaan rijden of een versnelling terug nu? We hadden al vier nachten op dezelfde plek geslapen... Maar toen toch maar gewoon naar het hotel 1 km verderop verhuisd voor deze nacht en niet begonnen aan het geplande tochtje. Dit hotel had wel een zwembad, dus...... Plons!

Dus gister aangekomen in El Castillo. Vegetarisch hippe-hostel gevonden, waar we zojuist heeeeerlijk hebben gegeten, nadat we zelf mee mochten koken. Zelf falafel gemaakt... Jumjum..... Vandaag een hike van ruim vier uur de vulkaan Cero Negro op (en af) gedaan. Zwaaaaaar, Bart met zo'n negen kilo Fiene op z'n buik en ik alle benodigdheden en meer je-kunt-het-maar-beter-bij-je-hebben-onzin in de rugtas. Maar een ontzettend mooi pad en prachtig uitzicht op de top! Heerlijk om te doen! Deze vulkaan heeft een kratermeer, die eigenlijk smeekte om een lekkere duik... Maar dat is een beetje lastig met onze mini, dus wij zijn vrolijk weer naar beneden gelopen en hebben de hot-tube van het hostel in baby-bad omgetoverd deze middag!

Fiene krijgt onwijs veel aandacht overal waar we komen. Mensen vragen ons echt niet allemaal hoe wij heten hoor!! Maar allemaal willen ze wel weten hoe Fiene heet en hoe oud ze is! Haha... En dan wordt ze door de dames van de Soda's mee de keuken in genomen, leert uit een rietje drinken van ze, vindt allerlei schattige meisjes om mee te spelen, wordt er voor haar gezongen tijdens het eten, etc...... en is (vast mede daardoor) ook de vrolijkheid zelve!

Het voelt ontzettend luxe dat we dit nu doen en het is niet te bevatten dat we echt nog ruim 4 maanden onderweg mogen zijn. Het begin is al super en wie weet wat er nog allemaal komen gaat!
Vandaag weer op naar de volgende plek, ongeveer 3 uur rijden volgens de routeplanner, dus daar trekken we lekker de hele dag voor uit! ;)

Liefs, Marja, Bart en Fiene

• 11 Juni 2015 - 17:04

Maaike:

Wat heerlijk om te lezen, en die foto's!! :D volgens mij kunnen jullie alles voor elkaar krijgen met die kleine charmeur in jullie midden! dikke knuffels xxxxx

• 11 Juni 2015 - 17:20

Malou:

Heey Marja Bart en Fiene!

Wat ontzettend tof dat jullie met je 3en aan het backpacken zijn, een enorm avontuur lijkt me. Ik ga jullie berichtjes lezen :) Heel veel plezier, geniet van de mooie landschappen, de mensen en elkaar!

Liefs Malou (en Ludo)

• 11 Juni 2015 - 17:24

Marijn:

Wauw! Zier er prachtig en gezellig uit!! Geniet ervan! Xx

• 11 Juni 2015 - 17:42

Lex Bakker:

toppie hoor! Mooie foto's, fijne belevenissen en dus vrolijke gezichten. Dat het zo mag blijven. Zo te zien zal dat wel lukken.

• 11 Juni 2015 - 18:14

Sadie:

WoW wat doen jullie het goed zeg, klinkt heerlijk! Kijk nu al uit naar het volgende verhaal!!! Geniet ervan samen!!!!

• 11 Juni 2015 - 18:33

Nienke:

Wauwie, heerlijk genieten! Enjoy!!

• 11 Juni 2015 - 19:11

Yvette:

Jaaa, het is begonnen!!! Lekker hoor, mooi groen Costa Rica! Geniet ervan!!!!

• 11 Juni 2015 - 20:25

Eddy:

Fijn de belevenissen te horen! Daar geniet ik van.... en stiekem een beetje jaloers! Dikke kus en knuffel.

• 11 Juni 2015 - 20:29

Dieke:

Heel veel plezier op jullie mooie avontuur!!! :) Zo jaloers! Goed voorbeeld! dus onthoudt alle tips eventjes voor ons ajb ;)

Liefs Stijn, Dieke en Indi

• 11 Juni 2015 - 20:39

Sandra/ Mama/ Schoonmama/oma:

Hoi lieverds,
    Super om te zien en lezen dat jullie zo heerlijk genieten met z'n drietjes!!! Het ziet er fantastisch uit. Dikke knuffels xxx

• 11 Juni 2015 - 21:21

Lisette:

Dat klinkt nu al helemaal top!!!! Enjoy!!!

• 11 Juni 2015 - 21:32

Lida :

Wouw, leuk om te lezen dat alles goed gaat ben best wel een beetje jaloers!! Genieten...

• 11 Juni 2015 - 21:43

Marlies:

Wauw wat ziet dit er goed uit!!! Jaloers makend! Geniet ervan, ik ga nog even door met spreekuurtjes draaien en dromen over een mooie reis met de kiddo's! Kom maar door met de volgende verhalen en foto's!

• 11 Juni 2015 - 22:00

Nikki:

Wat een fantastische start! Klinkt heerlijk & heel gezellig!
    Goed te horen Fiene, dat je alle mensen in Cosa Rica zoveel gezelligheid brengt!
    Op reis zijn is plannen maken en het dan toch lekker anders doen, leukkk!!
    Heel leuk deze gezellige uitgebreide verhalen, dikke knuffels voor alledrie!

• 12 Juni 2015 - 07:44

Liesbeth:

Dag lieve drie!
    Wat klinkt dat in-ge-lo-ve-lijk zalig :-)
    Genietse daar (nouja, da's natuurlijk een beetje een open deur)!
    Veel liefs uit stoffig Doha!
    3x Palmer

• 12 Juni 2015 - 09:50

Jolanda En Mannen:

Geweldig! Leuk om jullie avonturen te lezen en vooral blijven genieten!

• 12 Juni 2015 - 13:14

Fanny:

Zitten wij dan in de sta caravan in Frankrijk. ...Haha
    En inderdaad kinderen hebben niets nodig. De vuilnisbak is hier een zwembad en speelgoed van een ander kind is veel leuker dan je eigen speelgoed!
    Enjoy! Onze vakantie zit er helaas al weer bijna op.

Kus

• 13 Juni 2015 - 14:42

Ancilla:

Leuk om het zo te kunnen volgen....veel plezier met elkaar knuffels uit Almere

• 13 Juni 2015 - 19:04

• 14 Juni 2015 - 00:52

Desiree:

Wat heerlijk! Een heel goed begin van 4 mnd samen!! Fantastische foto's ook, ik geniet helemaal met jullie mee

• 14 Juni 2015 - 20:12

Marion/tante/oudtante Fiene:

Wat een feest om jullie zo met z'n drieën te zien! Ik blijf jullie volgen hoor,
    het is heerlijk om die mooie omgeving en jullie gelukkige gezichten te zien :) Dikke kus!

• 06 Juli 2017 - 13:26

Heleen:

Hoi Marja en Bart,
    Wat leuk om zo te lezen wat jullie toen hebben beleefd. Het klikt als een prachtig avontuur! Wat een luxe he, zo te reizen! Ik krijg al weer helemaal zin!
    Liefs,
    Heleen (van de camping)