It's amaaazing! - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van bartmarjafiene - WaarBenJij.nu It's amaaazing! - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van bartmarjafiene - WaarBenJij.nu

It's amaaazing!

20 Juni 2015 | Costa Rica, Monteverde

Zooooo..... Terwijl Fiene nog lekker even ligt te murmelen in haar tentje, voordat ze zo in slaap valt, tijd voor een stukje typen!

Inmiddels laatste dag in Monteverde, cloud-forest. En ja, dus letterlijk tussen de wolken. Prachtig al die kleuren en soorten groen, continu geluid van afwisselend vogels, kikkers, krekels, de wind en de regen. En ook lekker heel even de fleecetrui weer aan. Een dag gewandeld in het national park en vandaag een parcours over hangbruggen gelopen, op de hoogte van de boomtoppen. Gister in de zon en onder de wolken afgewisseld. Vandaag IN de wolken. Ze vliegen in hoog tempo voorbij, dus van de mist, naar de regen en dan ineens helder en uitzicht. Heel mysterieus en sprookjesachtig wordt de omgeving ervan. Om stil van te worden.... Maar dan hebben we Fiene! Haha... Zit soms neuriënd in de draagzak, dan ineens een gilletje, hilarisch... Als er mensen langslopen wordt ze helemaal wild en wordt en gekraaid en gelachen. Gelukkig zijn toch ook de dieren die we zien, een leuke attractie voor haar. Hahaha....

Na het vorige blogje zijn we vertrokken naar Rincon de la Vieja. Een beetje meer een uithoek, waardoor niet druk, in wat toch al het laagseizoen van Costa Rica is. Ineens van het supergroene landschap, toch wat meer de droogte in rondom het natuurpark van de actieve vulkaan Rincon de la Vieja. Het is heerlijk dat we, zeker doordat het laagseizoen is, gewoon op de bonnefooi kunnen reizen. In Sarapique kregen we vanuit twee verschillende kanten de tip om hier te gaan slapen in een bepaalde B&B. En als je zoiets twee keer hoort, zal het vast goed zijn! :-)

En zo begon het (dat wisten we toen nog niet, maar nu wel) dat we een heel deel van onze Costa Rica reis, samen met Anneleen en Frank hebben doorgebracht! Dat begon eigenlijk tijdens onze gezamenlijke rondleiding over de ananasplantage in Sarapique, waarna we een dag langer bleven en aansloten in 'hun' hotel-met-zwembad. Nu kwamen we elkaar in Rincon weer tegen. (Niet geheel toevallig, zie ook de zin over de tip ;-) )Gezellig en ook daar onze partners-in-crime op zoek naar lokaal, lekker en betaalbaar eten! Lastig, weinig (lees:geen) keus, maar wel leuk! Eten verbind mensen, dat weten we natuurlijk al lang, en dus ook hier!

De vulkaan is nog steeds actief en voor het laatst uitgebarsten in 2012, dus daar mag geen mens op. Maar er langs mocht worden gewandeld, naar een prachtige waterval. Loodzwaar in de hitte met Fiene in de buikdrager. De verfrissende duik bij de waterval was des te heerlijker.... En de hele route en waterval voor onszelf. Alle busladingen Amerikanen gingen namelijk de andere kant op in het park; het kleine rondje naar de kokende modderpoelen en de hete-zwavel-dampende-aarde. Wel spectaculair om te zien! De dag ervoor nog in de 'natuurlijke' hotsprings gebadderd.... Wat toch altijd idyllischer klinkt dan het is... Hahaha... Met name omdat diezelfde busladingen Amerikanen er ook langs hoppen, en er dus ieder uur een nieuwe groep OH-MY-GOD-IT-IS-AMAZING aankomt voor een modderbad en een hotspring-momentje. Wel vermakelijk!

En toen was het tijd voor het strand! In Samara, aan de Pacifische kust, dolfijnen en zeeschildpadden gespot, gesnorkeld en ook Fiene heeft midden in de oceaan gezwommen. Want de tourguides van de dolfijnen/snorkeltocht hadden uiteraard ook kinderen.... en dus wel een leuke zwemband, zodat onze mini ook kon zwemmen... Dikke pret in de hoge golven! Spelen in het zand, duizendmiljoen foto's gemaakt van Fiene, afkoelen in het zwembad en een paar dagen zelf gekookt in ons appartementje! Toen we hier aankwamen bleek ongeveer de helft van de accomodaties dicht, waarschijnlijk door het laagseizoen, oeps! Dat maakte het lastig. Dus na drie dichte deuren voor onze neus.... Wisten wij nu net toevallig van twee mensen waar zij zouden overnachten en hoe mooi dat er uit zag, inclusief bbq-plekkie.... En wat wil je nog meer aan het strand, waar iedere middag de vissersboten aanmeren? Wij niks! Daar waren we, twee dagen lang, de enige gasten van de accomodatie samen met hen, dus heerlijk relaxen in het privé-zwembad, fruitshakes maken en die bbq aansteken natuurlijk!

Op dag twee gezamenlijk op jacht naar verse vis voor boven het vuurtje. Eerst geen vissers-boten te bekennen, op de ons doorgegeven tijd in de namiddag. Toen via-via bij de 'viswinkel' de eerste visje in de koeling gevonden, maar de lading van die dag moest nog komen. Half zes, zeiden ze.. Dus dan maar een biertje aan het strand en wachten... En ja hoor.... Twee bootjes in totaal. Tijdens het uitladen werden er ook nog even wat kokosnoten uit de bomen gehaald, opengemaakt en uitgedeeld... Best lekker! En toen spieken tussen de vangst. JOEKELS van red snappers.... Nog nooit zo groot gezien, kilo of vier per stuk.... En ook een 'kleintje' van 2 kilo. Precies goed voor vier personen, voor ons dus, vonden de vissers. Dus mee naar hun huis gelopen om te wegen, te laten schoonmaken en nog een pietsie te onderhandelen. Nu ja, daarvoor was het eigenlijk allemaal te leuk, wij vonden alles prima. Missie geslaagd!

Frank en Anneleen, als jullie dit straks ook lezen; dank voor de gezelligheid en leuke dingen die we samen hebben gedaan! :-) Het begin van onze reis kan niet meer stuk en dat is zeker ook door jullie!

Want ja, nu hadden we andere plannen. Wij vertrokken naar waar we nu zijn; Monteverde. Gelukkig ook hier in de B&B weer een driejarig vriendinnetje met speelgoed voor Fiene, lieve mensen die heerlijk avondeten voor haar regelen in de restaurants en aan de lopende band een 'SHE IS SO CUTE!!' van alle Amerikanen die hier in de buurt rondlopen. Heerlijk...... Hahaha.....

Nu luisteren we vanuit onze houten cabin, in een B&B waar wij wederom de enige gasten zijn op dit moment, naar de wind, de regen en de vogels/krekels/andere beestjes.... Fiene slaapt uiteraard inmiddels en wij zo ook, denk ik! Slaap lekker!

PS: hadden we al gezegd hoe mooi Costa Rica is?! ;)

• 20 Juni 2015 - 16:07

Marleen:

Wat een heerlijke trip, nu al! En pas een halve maand op weg.. Wat fijn dat het met Fiene ook zo goed gaat! Geniet ervan met z'n drietjes, ik kijk uit naar het volgende verslag!

• 20 Juni 2015 - 16:58

Kees:

Mooi verhaal hoor. Klinkt allemaal super. Leuke foto van Fiene; jammer dat de andere foto's het 'niet doen'.....althans bij mij. Heel veel plezier en een knuffel voor Fiene.

• 20 Juni 2015 - 19:07

Sadie:

Jeej, wat doen jullie het goed, klinkt helemaal te gek daar! Groeten van de hele Flex bende!

• 20 Juni 2015 - 20:53

Sandra/ Mama/ Schoonmama/oma:

Hoi lieverds, wat een heerlijk verhaal. Daar wordt je toch blij van! Ik wil daar ook wel een keer naar toe:)!! Xxx

• 21 Juni 2015 - 08:05

Suzanne:

Hoi, Heerlijk verhaal om te lezen om zondag morgen terwijl ik net ben begonnen met mijn werkdag.
    Geniet er van en dit klinkt echt fantastisch om ook te gaan doen!

• 24 Juni 2015 - 08:27

Nikki:

Ow wat leuk weer! Het klinkt zo leuk & gezellig! Verse vis, kokosnoten uit de boom, zwemmen in de oceaan, badderen in de hotsprings, wat heerlijk! Geniet ervan! Nu nog foto's die wij ook in NL kunnen openen ;-) dikke zoen

• 24 Juni 2015 - 12:45

Marion:

Lieve jongens,
    Zoals jullie het allemaal weten op te schrijven zie ik het gewoon voor me, nou ja bijna dan ;)
    Ik geniet er van. En dat jullie Costa Rica zo mooi vinden, die indruk had ik al :p
    Ik verheug me al op het volgende verhaal! Dikke kus!

• 03 Juli 2015 - 07:24

Mitch:

Hey Bart, Marja en Fiene,

Wat leuk om over jullie avonturen te lezen en de foto's bekijken! Fiene ziet er natuurlijk, als altijd, super schattig uit! Wat een prachtige natuur en die snapper moet heerlijk zijn geweest :)

Benieuwd naar jullie nieuwe verhalen, happy travels en liefs,

Mitch

• 03 Juli 2015 - 18:03

Eveline En Sander:

Wat een avontuur zeg. Mooie foto's ook! Wij zijn benieuwd naar de volgende verhalen!

• 03 Juli 2015 - 18:08

Eveline En Sander:

Wow, hoe gaaf allemaal. Schotland is ook mooi nu, maar klinkt toch een beetje zielig ten opzichte van deze verhalen! Geniet ervan,
    (PS wat een fantastische foto van Marja en Fiene op het strand)