Byebye Canada! Hello USA! - Reisverslag uit Santa Monica, Verenigde Staten van bartmarjafiene - WaarBenJij.nu Byebye Canada! Hello USA! - Reisverslag uit Santa Monica, Verenigde Staten van bartmarjafiene - WaarBenJij.nu

Byebye Canada! Hello USA!

Door: Marja

29 September 2015 | Verenigde Staten, Santa Monica

Na whistler hadden we het even zwaar met vinden van accomodatie. Voor het gevoel waren we elke avond alleen daarmee druk. Dat was niet de bedoeling! Dus lekker even vijf dagen op een plek gebleven. Appartement in het souterain van een enorm vrijstaand huis, bij lieve mensen in het plaatsje Clearwater. Fiene in de pan met water gespeeld, gekanood op het prachtige Clearwater-lake, met de eigenaar van het huis een middag over de logging-roads (de wegen van de houthakkers) gecrosst, prachtige watervallen, springende zalmen... (Ja echt!!!) En hard gezocht naar slaapplekken dus! Toen hebben we ook maar in een keer de rest van de Canada-reis vastgelegd. Wel een beetje raar, want het is juist zo lekker de vrijheid te hebben te blijven of te gaan wanneer je wilt! Maar hele dagen slaapplekken zoeken is ook niks. Terwijl we hier nog in de zon met water spetterden, zagen we het weerbericht voor de Rocky Mountains al aankomen..... En daar stond sneeuw in!! Dus op weg naar Jasper National Park via prachtige wegen, met veeel goeie zin in! En het was echt zo.... De eerste dagen was het vooral koeler, dus konden we eindelijk al onze lagen fleecetruien, softshells, regenjassen gebruiken. Deze zaten al die tijd al in de tas (nou ja, tot we een deel waren verloren en weer opnieuw moesten kopen natuurlijk) en waren redelijk ongebruikt.... Maar toen er bij ons een beetje regen viel, lag er op de bergtoppen ineens een veel bredere witte laag... En toen we zelf ook hogerop kwamen, in Banff National Park, hebben we een wandeling moeten cancellen (want die fijne wandelschoenen voor de tropen, waren toch net wat te fris voor in de sneeuw), twee pogingen moeten doen om een prachtig meer te zien, want de eerste keer zat dit volledig in de wolken en zat Bart onder een laag van 2 cm sneeuw na 15 minuutjes heen en weer lopen om dit te checken..... Hahaha.... en hebben we ongeveer iedere dag Fiene's garderobe verder uitgebreid met nog warmere spullen! Hahaha..... Maar het was prachtig; heerlijk gewandeld, de meren waren echt zo adembedemend blauw/groen als op de foto's van de reisgidsen, indrukwekkende watervallen, grote herten (Elk) bighorn sheep, chipmunks, pica's, eekhoorns, GEEN beren voor ons (die waren al opweg naar hoger gelegen gebieden, richting de winterslaap), gletchers... Hmmmm....... Deze dagen vulden zichzelf met wandelingen en prachtige autoritten, wij hoefden alleen maar te kiezen waarheen en hoever.... Briljant! In deze dagen hebben we nog een echte slecht-weer-dag in moeten lasten, toen het maar bleef gieten; naar de Calgary Zoo gegaan en vreselijk lekkere steak gegeten in een restaurant dat Ceasar's steakhouse heette (en er zo uitziet als je verwacht, bij zo'n naam)......
Ook Yoho national park hebben we nog twee dagen bezocht. Eigelijk liggen deze drie parken volledig tegen elkaar aan, maar elk heeft z'n eigen bijzonderheden en er is zoooo veel te zien en te doen. Nu al zin om een keer terug te gaan! (En dan helemaal als de zon wel schijnt, zodat we nog een keer met de kabelbaan omhoog kunnen voor de uitzichten, de meren nog fellere kleuren hebben (en we ergens een duikje kunnen nemen of in ieder geval kunnen picknicken aan de rand van een meer in plaats van opwarmen met warme chocomel in het restaurant! Hahaha..... Het was een bijzondere afwisseling die kou en zoals ie nu was, tot aan het vriespunt, hadden we het toch ook echt niet helemaal verwacht!

Maar drie uur rijden voorbij de grens van Glacier National Park en we kwamen aan in de wijnvallei van Canada.... En druiven (en veeeeel ander fruit) hebben nodig:...... Veel zon en warmte!! Lekker!

Fiene heeft het deze weken wel een klein beetje gehad met de draagzak; voor een dutje; heerlijk, maar mevrouw wil nu gewoon zelf lopen.... Of eigenlijk, om precies te zijn zelf lopen, MAAR alleen met papa of mama's hand vast......En het liefst de heeele dag! Wij zijn inmiddels allebei scheefgegroeid, zoals je snapt. Haha..... En dus ook maar een paar warme schoentjes gekocht, want die schattige nike sandaaltjes die in de tas zitten, zijn ook niet helemaal sneeuwproof.... Slechts een paar dagen in het bezit van deze roze juweeltjes, of Fiene komt er na haar ontbijt, slechts gekleed in een romper, al triomfantelijk mee aankruipen; zitten, voeten in de lucht; dat is duidelijk; deze moeten aan! :-)

Maar goed, Summerland in Okanagan Valley, overal wijngaarden en fruitbomen. Nog wat gewandeld, voor het eerst gefietst met een karretje achter de fiets voor Fiene (onze recencent vond het helaas maar matig, omdat ze, nadat alle snacks op waren, door de hobbels niet kon dutten), maar de toch was heel tof. Het was een deel van de oude spoorweg, ooit aangelegd op goud uit de bergen naar Vancouver transporteren. Omdat treinen maar zeer beperkt hoogteverschillen kunnen hebben, zijn er allemaal bruggen aangelegd en fietsen wij dwars door een canyon over machtige houten bruggen..... Plaatjes zeggen meer, we stoppen er wel eentje bij!

En dan na een laatste nachtje Vancouver staan we om 4 uur op om het vliegtuig naar San Francisco te pakken. De camper staat daar al klaar om opgehaald te worden! Weer wat anders voor het laatste deel! Alleen is dit nou net de eerste keer dat Bart zich bij het boeken heeft vergist in de tijdsnotatie.... Tussen a.m. en p.m..... En is dit ons niet meer opgevallen daarna.... Ojojoj.... Gelukkig niet andersom en de vlucht al gemist, maar we krijgen op de valreep nog even een heeeeeeel lang dagje Vancouver kado. (Ik kon er nog niet om lachen toen.... Eerder huilen na zo'n korte nacht....) Maar om 19.30 vliegen we dan echt, nadat we 's ochtends nog maar snel even een nachtje via AirBNB in San Francisco hebben geregeld, want die camper kunnen we natuurlijk niet om 23 uur 's avonds ophalen! Wel grappig dat we dit keer extra vroeg naar het vliegveld waren gegaan, want ja, die Amerikaanse controles en douane, daar moeten we maar de tijd voor nemen, dachten we..... We hebben nog nooit zo'n vlotte tour richting vliegtuig gehad! Op Vancouver Airport gingen we zelfs al door de Amerikaanse douane, dus ook die hobbel hadden we al gehad! (Alhoewel; eerst via een elektronische self-service questionaire, over je bagage en je doel van de reis en dan elektronische vinger afdrukken laten nemen, en foto laten maken, allemaal self-service, best tof......, maar omdat we een banaan in de tas hadden voor onze smurf en we dus JA moesten antwoorden op de vraag of we fruit/dairy/weetikhetwatvoorandereproductennogmeer bij ons hadden, kregen we geen "self-service-approval", maar een briefje met een groot kruis erdoor uitgeprint en moesten we de hele riedel nog een keer door bij een heel goedlachse douane-beambte! 'What have you done that you got your acces denied?' Hihihi....)

En dan hebben we hem! Een 30ft(9meter) lange joekel van een camper. Ons huis voor de komende vier weken! Na allerlei uitleg over de lampjes, de boiler, de koelkast en de septic tanks (jakkes)....... En hoe te rijden in formaat vrachtauto, kunnen we gaan!! Whoeha.... Het is briljant, maar eerlijk is eerlijk, de eerste dagen moesten we wel wennen; van onze luxe appartementen naar dit veredeld camperen! Oeps! En dat terwijl we camperen allebei echt heel leuk vinden. Maar ja, dit bed is toch iets meer een soort plankje, de keuken is ienieminie, de eerste nacht stonden we op een prachtige plek, maar rete-scheef (en dat slaapt nooit zo lekker) en geen grote zachte polfbanken bij de openhaard meer! Verwend!!! Want echt, het was even wennen, maar het is supertof en hilarisch om dit te doen.

Van campings op de kliffen aan de zee, met nul voorzieningen (maar wij zijn volledig zelf-voorzienend!!), tot in de bossen waar iedereen om z'n eigen vuurtje zit 's avonds onder de sterrenhemel, tot een betonnen parkeerplaats met alle RV's (recreational vehicle, voor degene die net als wij denkt, waar staaaat dat voor) hutjemutje naast elkaar, met aansluiting op alles (en dus ook RV's met flatscreen-tv's aan de buitenkant!!!) in LA aan het strand..... We hebben ze binnen vier nachten al gehad! En we hoeven alleen maar alle deuren en ramen te sluiten en we kunnen gaan. (Alhoewel, een u-turn maken ergens downtown is wat lastig met 30ft onder je billen, dus navigeren komt wat nauwe dan met een huurautootje) gnagna.....

• 29 September 2015 - 22:12

Suzanne Van Der Els-Schoenmaker:

Wat een fantastisch verhaal weer en wat een prachige foto's, Jaloers! Ik wil daar ook heen.
    Geniet van jullie laatste deel!

• 30 September 2015 - 00:45

Goia :

Geweldig weer!

• 30 September 2015 - 03:00

Yvette:

Gaaf hoor, al die verhalen! Geniet er nog heel erg van! Als jullie terug zijn heb ik iig iets moois om te laten zien. Hij groeit hard! Dikke kus!

• 30 September 2015 - 10:26

Lisette:

Wow!!! (Need I say more?! Ws is dit de beste samenvatting ;))
    Het ziet er echt heerlijk uit! Geniet ultiem van jullie laatste weken!!!! xx

• 01 Oktober 2015 - 07:39

Sadie:

eindelijk tijd om het hele verhaal te lezen...wat een gaaf avontuur en wat is canada ontzettend mooi. Liet Philip een paar foto's zien en die wil ook naar canada nu, prima! Gaan we over een paar jaar ook doen :-)...geniet van jullie laatste weken!!!

• 06 Oktober 2015 - 07:23

Lennart & Ilse:

Gaaf hoor!! Wat een avonturen!! Groetjes uit NL!

• 10 Oktober 2015 - 12:23

Nikki:

Wat een super leuk verhaal weer, haha, zo leuk! In een lekkere snelle tijd door alle seizoenen!
    Ik denk dat het hier in NL volgende week prachtig herfstweer is, whaa nog 1 weekje!
    Veel liefs!!